
Τουρκομάνοι

Ο σεβασμός και το κοινωνικό στάτους που είχαν οι γυναίκες του
Τουρκμενιστάν, οφειλόταν στις υφαντικές τους ικανότητες, που προβάλλονταν την
ημέρα του γάμου τους, με το να κοσμούν τις καμήλες και τις σκηνές που φιλοξενούσαν
τους καλεσμένους. Τα σχέδια, είναι επαναλαμβανόμενα και κυριαρχεί το παραδοσιακό οκτάγωνο πόδι του ελέφαντα, με κόκκινο χρώμα στο φόντο. Τα χρώματα τους είναι φυτικά, με όλες τις
αποχρώσεις του κόκκινου, έως το καφέ της σκουριάς. Οι ονομασίες των εξαιρετικών χειροποίητων χαλιών τους έχουν να κάνουν με τη φυλή που τα παράγει (πχ Yomut), το είδος του σχεδίου (πχ Hatchli ) ή την πόλη (πχ Bukhara), σαν αυτό της φωτογραφίας.
Απαραίτητες για την επιβίωση των νομάδων, κυρίως για τις μεταφορές, αλλά και για το γάλα, το μαλλί και κρέας τους, οι μεγαλόσωμες και απίστευτα ανθεκτικές στις σκληρές συνθήκες της στέπας καμήλες, 'τα πλοία της ερήμου'.
Απαραίτητες για την επιβίωση των νομάδων, κυρίως για τις μεταφορές, αλλά και για το γάλα, το μαλλί και κρέας τους, οι μεγαλόσωμες και απίστευτα ανθεκτικές στις σκληρές συνθήκες της στέπας καμήλες, 'τα πλοία της ερήμου'.

Σήμερα στην έρημο Γκόμπι ζουν περί τις 1.000 άγριες βακτριανές (650 στη ΒΔ Κίνα και 350 στη ΝΔ Μογγολία), που κατάφεραν να επιζήσουν από τους λύκους, το κυνήγι, τη βιομηχανική ανάπτυξη και τις 43 πυρηνικές δοκιμές της Κίνας στην περιοχή, πριν από 50 χρόνια, αλλά κινδυνεύουν σοβαρά και από τη γενετική ανάμειξη με τις εξημερωμένες της γύρω περιοχής. Συγκαταλέγονται στα 10 πρώτα θηλαστικά που απειλούνται με εξαφάνιση.



Η σχέση τους με τα άλογα, απλά δεν περιγράφεται. Ζουν με τα άλογα, τρώνε και κοιμούνται, πολεμούν και μετακινούνται πάνω στα άλογα. Δεν είναι βέβαια τυχαίο πως είναι αυτοί ακριβώς, οι άνθρωποι της στέπας, οι πρώτοι στην ιστορία της ανθρωπότητας, που εξημέρω-σαν τα άλογα (γύρω στο 4.000 π.Χ. στην Ουκρανία).
Δεν έχουν σχέση με την ιδιοκτησία.
(στις γλώσσες τους δεν υπάρχει το ρήμα ‘έχω’).
Δεν έχουν γραφή (που είναι απόκτημα της γεωργίας) και οι θρησκείες τους (αν και εξισλαμισμένοι) είναι παγανιστικές (λατρεύουν πχ το νερό), ανιμιστικές (πιστεύουν σε νεράϊδες και νύμφες) και σαμανιστικές (μαγεία).
Οι πολλές φυλές τους έχουν ονόματα, όπως Φίνοι (Φιλανδοί), Μαγυάροι (Ούγγροι), Άβαροι, Χαζάροι, Ούνοι κ.α.



Στο κέντρο της υπάρχει ένα μεγάλο ξύλινο στεφάνι, για τον εξαερισμό, που σταθεροποιεί την κατασκευή και καλύπτεται σε κακοκαιρία με ένα μάλλινο φύλλο. Όταν η οικογένεια μετακινείται σε άλλα βοσκοτόπια, το γιουρτ αποσυναρμολογείται εξίσου εύκολα και μεταφέρεται φορτωμένο σε καμήλες. Εσωτερικά ντύνεται με μάλλινο ύφασμα για μόνωση και
καλύπτεται με χειροποίητα πολύχρωμα χαλιά και κιλίμια. Οι κουβέρτες τους τοποθετούνται πάνω σε ξύλινες κασέλες, στις οποίες φυλάσσονται τα ρούχα τους. Εκτός από τα λιγοστά τους έπιπλα για το φαγητό και το τσάι, στη μια πλευρά βρίσκονται τα γυναικεία σκεύη για το μαγείρεμα, την καθαριότητα και την ύφανση και στην άλλη τα αντρικά εργαλεία για τη φροντίδα των ζώων και το κυνήγι. Στις μέρες μας βέβαια δεν λείπει το ραδιόφωνο, ούτε και μια ασπρόμαυρη έστω, μικρή τηλεόραση, ενώ απέξω διόλου απίθανο να δούμε και μια μοτοσυκλέτα.


0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου